Selecteer een pagina

Sorry, wát? Deze reactie krijg ik vaak als ik vertel dat ik professional organizer ben. En dan volgt er standaard een gesprek over opruimen. Want of je het nu leuk vindt of niet, iedereen vindt wel iets van opruimen, heb ik gemerkt. Of wordt er een beetje onrustig van, omdat velen van ons nog wel een opruimproject thuis hebben…

Ik ben Eefje en ik ben professional organizer! Er zijn diverse soorten professional organizers, met ieder hun eigen specialisme en doelgroep. Dus als je me vraagt, wat is dan een professional organizer? Dan weet ik daar geen eenduidig antwoord op te geven.

Met mijn bedrijf Fairy Organized richt ik me als opruimcoach op de particuliere doelgroep. Het is mijn missie om ervoor te zorgen dat mijn klanten ervaren hoe fijn het is om dagelijks meer tijd over te houden, omdat je huis structureel opgeruimd en georganiseerd is! Juist nu, op het moment dat je huis belangrijker is dan ooit.

De start als professional organizer…

Maar eerst even terug naar de start van dit alles: dat begon al als klein meisje van 7. Ik vond niks leuker dan mijn kamer opruimen en steeds mooier maken door spullen en meubels anders neer te zetten. Dit organiseren, structureren en mijn “opruimwoede” heb ik heel mijn leven gehouden. Van familie tot vrienden; menig kledingkast, keuken en woonkamer heb ik helpen opruimen en stylen.

Hoe vaak hoor je wel niet: “volg je passie, volg je hart, doe wat je echt leuk vindt.” Maar bij mij duurde het best lang voordat ik durfde toe te geven dat mensen helpen met opruimen echt mijn passie is. Sterker nog: er was een burn-out (9 jaar geleden) en daarna een periode van onzekerheid door mijn gezondheid voor nodig, voordat ik er volledig voor durfde te gaan. Maar oh, wat ben ik blij dat ik deze stap heb genomen. Want na lang werkzaam te zijn geweest in reclame en media, ben ik sinds begin 2020 de trotse oprichter van Fairy Organized.

Het huis van een professional organizer

Ik ben nu 13 jaar samen met mijn lieve Steef, die soms helemaal gek wordt van mijn georganiseer…. Als ik vind dat ons huis een rommeltje is, dan ga ik regelmatig als een tornado (of toverfee 😉 door het huis heen. Ik voel me namelijk het prettigst bij een opgeruimde omgeving en ik word rustig in mijn hoofd als het om mij heen ook “rustig” is. Dit zal vast herkenbaar zijn voor veel van jullie?!

Daarnaast ben ik moeder van 2 kinderen, zoon Benjamin van 7 jaar en dochter Bobbie van bijna 5. De opmerking dat het bij mij thuis dan vast altijd helemaal “organized” is, krijg ik haast dagelijks te horen. En voor een groot gedeelte is dat ook zo, maar met twee kleine kinderen en een druk huishouden zijn óók wij elke dag aan het opruimen. Het voordeel is alleen dat dit een dagelijks opruimrondje is van 10 minuten én dat het inmiddels in onze routine zit. Dit komt omdat al onze spullen een vaste plek hebben. Hierdoor is er overzicht. Het kost veel minder moeite én, niet onbelangrijk, tijd om spullen te vinden en weer op te bergen. Ik ervaar dus zelf dagelijks hoe ongelooflijk fijn het is als je huis op orde is. Door de logische structuur in ons huis, hou ik namelijk veel tijd over voor de dingen die ik belangrijk vind!

Denk aan een wandeling met een vriendin, een rondje rennen in het bos of met een kop thee lekker op de bank met een tijdschrift erbij. Er is meer energie en tijd voor mijn werk en natuurlijk aandacht voor mijn kinderen. Maar ook meer tijd voor spontane dingen, omdat het huis dus snel opgeruimd is, omdat wij een systeem hebben (alles heeft een vaste plek).

De opkomst van het professional organizer vak

Het is duidelijk dat ik zelf een grote passie voor opruimen, organiseren en structuur aanbrengen heb. Ook zie je dat er in Nederland sinds enige tijd iets aan het ontstaan is wat begint te lijken op een hype. Door Marie Kondo zijn we ons allemaal bewust van de ‘Spark Joy” movement en heeft zij een heuse opruimrevolutie teweeggebracht. De meeste gestelde vraag bij een opruimsessie is dan ook: “word je er blij van?” 

Daarnaast hebben de dames van The Home Edit uit Amerika heel knap via social media (5 miljoen volgers), binnen korte tijd iets heel moois neergezet en zelfs een eigen succesvolle organizing productlijn opgezet. In Nederland zie je steeds meer professional organizers een eigen bedrijf starten. Kortom, opruimen en organiseren is hot.

Eigen business starten tijdens corona

Ik ben nog niet zo lang bezig als professional organizer, en het was best spannend om midden in de corona crisis te starten, maar ik ben wel ongelooflijk blij en trots met de vele en vooral diverse klanten die ik het afgelopen jaar heb gehad. Het voelt bijzonder om te mogen ervaren hoe snel mensen toegang geven tot hun privéruimtes en de spullen in huis en mij het vertrouwen geven hier iets mee te doen. Want of het nu gaat om een keuken organiseren, een garage opruimen of een luxe walk-in closet reorganiseren, al mijn klanten hebben één ding gemeen en dat is dat ze behoefte hebben aan overzicht (en meer rust). 

Het resultaat, de opluchting en blijheid van een klant na een opruimsessie, is fantastisch om te zien. Daarnaast weet ik dat er nog veel meer gebeurt als je ervoor kiest om structureel op te ruimen. Het is een feit dat een opgeruimde omgeving een positief effect geeft, het zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren of ontspannen en je wordt simpelweg minder snel afgeleid.

Mijn missie met Fairy Organized is dat jij dagelijks ervaart hoe fijn het is om meer tijd over te houden, omdat je huis opgeruimd en georganiseerd is! Juist nu, omdat we door corona zoveel thuis zijn.

De Fairy Organized opruimmethode en tips

Opruimen gaat over het verwijderen van spullen waar we niet meer blij van worden en die dus weg kunnen. Het klinkt zo makkelijk, maar kijk eens goed om je heen in huis. Word jij blij van alles wat je om je heen ziet? Of zijn er plekken waar spullen staan die er niet horen? Of waar veel te veel staat? Wees je bewust van al je spullen om je heen. Heb je alles nodig of gebruik je het überhaupt nog?

Ben je nu geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan? Begin dan bijvoorbeeld met een (keuken)kast en haal alles eruit.

Stel jezelf de volgende vragen als je start met opruimen:

  1. Heb ik dit nodig?
  2. Word ik er blij van?
  3. Is dit de beste plek in huis om dit te bewaren?

En vervolgens:

  1. Doneer/ geef weg/ gooi weg wat je niet meer gebruikt, nodig hebt of kapot is.
  2. Geef alles een vaste en logische plek.
  3. Label je opbergers. Dat is een goede manier om ervoor te zorgen dat items in je huis nog beter georganiseerd worden.

Slimme opbergers of zoals ik vaak zeg: “bakjes”

Zoals hierboven al beschreven, is voor mij de belangrijkste tip bij opruimen en organiseren dat alle belangrijke spullen in huis een écht vaste plek krijgen. Ik gebruik hierbij vaak als metafoor de besteklade. Dit laat goed zien dat je in de juiste categorie én in de juiste aantallen, overzicht creëert.

Het is mijn overtuiging dat ik zonder opbergbakjes kan opruimen en organiseren wat ik wil, maar dan ontstaat er niet het overzicht. Het eindresultaat moet ook echt “rust” voor het oog geven en dat lukt bijna altijd met de slimme opbergers van onder meer So Clever.

Een goede indeling is de basis van een georganiseerd huishouden! Het vinden van de juiste organizing producten, die precies passen voor jouw ruimte, helpen daarbij. Soms is dit een (kleine) investering, maar wel eentje die het waard is, omdat je daardoor een systeem creëert in huis waarbij alle spullen een vaste plek hebben.

Als allerlaatste wil ik nog iets kwijt over je huis; jouw eigen plek! Door de gekke tijd en de onzekerheid van corona, is juist dit de tijd om te investeren in je huis. Ik hoop dat ik jullie met bovenstaande tips heb kunnen inspireren om zelf aan de slag te gaan. Als je dat zelf niet of moeilijk lukt, dan weet je nu dat je daar dus ook hulp van een professional organizer voor kunt inschakelen.

Opgeruimd wonen gaat je rust brengen, niet alleen in je huis maar ook in je hoofd!

Veel liefs, Eefje

Lees het originele artikel op de website van So Clever: https://www.soclever.nl/blogs/blog/maak-kennis-met-een-professional-organizer

Contactgegevens

Fairy Organized
eefje@fairyorganized.nl
06-55861905
KVK: 77187210

Social Media

Partners

Disclaimer      Privacyverklaring      Leveringsvoorwaarden        ©2021 Fairy Organized